Holdbeskrivelser

Holdtræning i Søhuset Motionscenter i Hørsholm

Søhuset Motionscenter giver dig en altid opdateret holdbeskrivelse.

eTenzor – En ny højteknologisk cykel

Cyklen betegnes som et kvantespring inden for fitnesscykler. Den tilpasser sig dig og sikrer, at du får maksimal effekt af træningen. Det elektroniske display giver konstant feedback på din præstation. Cyklen har en fantastisk siddekomfort, og konstruktionen af styr og saddelstang sikrer korrekt ergonomi.

Vi har 19 cykler, der venter på dig, og alle vores instruktører er specialuddannede – flere af dem af Chris MacDonald.

Kig forbi og bestil tid til en prøvetime på den nye generation af indendørs cykling.

eTenzor Cyklen er konstrueret af fire ingeniører fra ePower i samarbejde med indoor cyckling-specialisten, Chris MacDonald. Målet var at bygge en cykel, der simulerer landevejscykling, og som giver mulighed for detaljeret aflæsning af din form og energiforbrug.

Synergi cycling (eTenzor)

Synergi cycling er et koncept, som følger med cyklen, og det er de programmer, som cyklerne kører efter i dagligdagen. Konceptet er ligeledes udviklet af Chris MacDonald. Synergi-programmet tilpasses dig og sikrer, at du træner korrekt, undgår skader og får positiv fremgang i din træning.

Uddannede instruktører

Alle instruktører i Søhuset Motionscenter har gennemgået en uddannelse i brug af eTenzor cyklen og Synergi cycling-programmet.

Tilpassede cykler

Alle cykler tilpasses individuelt efter dine mål. Dette kaldes bikefitting.

eTenzor – De forskellige hold

IntroCamp (IC) – 120 min.

Vi ønsker, at du får det optimale udbytte af din træning på eTenzor cyklerne og bruger 2 timer på denne intro. Til introtimen vil vi lave en individuel opmåling af hver person til den korrekte indstilling af cyklen (Bikefitting). Derefter køres der en fitnesstest for at finde det handicap, du skal cykle med, og efterfølgende gennemgår vi displayets funktioner. Vi slutter af med at køre et kort program, så du rigtig kan mærke, hvordan det føles at cykle på eTenzor cyklerne.
Niveau: Alle

BaseCamp (BC) – 55 min.

Første trin efter en IntroCampen er BaseCamp-timerne. Her vil der stadig være lidt hjælp fra instruktørerne. Vi kører lidt op ad bakke, og pulsen kommer med op. For begyndere vil dette hold være en rigtig god start, men også de garvede kan cykle med og få en god grundtræning.
Niveau: Alle

OpenCamp (OP) – 55 min.

Dette hold er en BaseCamp, men her er ingen instruktør på. Vi sætter et program på for jer, og så er det op til jeres egen selvdisciplin.
Følges programmet, får du præcis den samme træning.

AdvancedCamp (AC) – 55 min.

Andet trin er AdvancedCamp-holdene. Her går det lidt hurtigere og lidt mere op ad bakke. Instruktørerne bruger ikke så meget tid på at instruere og hjælpe med tilpasningen som i BaseCamp timerne. Dette hold henvender sig til dem, som har cyklet før eller har været på Base Camp-holdene nogle gange.
Niveau: Middel

SummitCamp (SC) – 60-75 min.

Tredje og højeste trin er SummitCamp. Som ordet selv siger det, så skal vi på bjergtur. Nu er der ikke flere bakker – kun bjerge. Her er der ingen hjælp fra instruktørerne – det er lige på og hårdt, og der køres i 75 minutter. Man når sin syregrænse undervejs og er træt i benene bagefter, men med et smil på læben.

Dette hold henvender sig til dem, som kan lide at udfordre sig selv, og som har styrken/konditionen til at ”klatre” i bjerge. Men bliv ikke bange – du kan altid gå 1 handicap eller 2 ned og stadig få en rigtig god cykeltime ud af det.
Niveau: Over middel.

BODYPUMP® (Les Mills) – 60 min.

BODYPUMP® er 60 minutters styrketræning til musik designet til at give din krop en allround træning med brug af vægte, vægtstang og stepbænk. Du bliver stærk, udholdende og defineret. Du bliver atletisk, men ikke ”pumpet” – navnet til trods.

I en BODYPUMP® time kommer du hele kroppen igennem, og det er derfor et effektivt alternativ til selv at arbejde med maskiner/vægte. Med dit eget valg af vægte inspireres og udfordres du til at nå de resultater, du bestemmer dig for. Samtidig er BODYPUMP® et fantastisk supplement til spinning, step eller andre konditionsstyrkende træningsformer.

BODYPUMP® er et professionelt koreograferet, kvalitetskontrolleret undervisningsprogram, hvor der fokuseres på:

  • korrekt løfteteknik
  • moderate vægte
  • mange repetitioner
  • skiftende tempo
  • skiftende øvelser

Niveau: Alle

Udendørstræning – TABATA – 85 min.

Lige bag Søhuset finder du den skønneste park med en sti langs en lille sø, her placere vi poster med øvelser, der skal udføres på tid.
Fokus er på funktionel styrketræning, som involverer hele din krop, kombineret med konditionstræning. Vi gør brug af naturen, men medbringer også udstyr fra centeret og øvelserne ændres fra gang til gang.
Udendørs træning er motiverende og et godt afbræk fra den traditionelle træning!
Øvelserne kan udføres på flere niveauer, så alle kan være med!

Niveau: Alle

TRX Basic – 25 min.

TRX er en fantastisk måde at få en effektiv workout på. Træningen har fokus på at udfordre dig på styrke, balance, stabilitet, funktionalitet og core. Der er ingen koreografi, der skal følges og alt udføres udelukkende med egen kropsvægt som modstand.

TRX kaldes også suspension training eller slyngetræning, og er et koncept, hvor du træner med brug af egen kropsvægt og et ophængspunkt. Det stammer fra de amerikanske US Navy Seals, hvor træningen blev udviklet så soldaterne kunne holde deres træning ved lige, uanset hvor de befandt sig. I træningen kommer du alle de store muskelgrupper igennem.

Niveau: Alle

TRX Pulse Power – 55 min.

TRX Pulse Power vil udfordre dig på både styrke og kondition. Det er lige som TRX Basic timen slyngetræning med egen kropsvægt som eneste modstand, men der bliver også inddraget diverse pulsøvelser på gulvet.

Blandingen af styrke- og konditionstræning er nøje tilpasset og uanset hvem du er, og hvilken form du er i, vil du vil blive udfordret på en sjov og ny måde og få sved på panden fra start til slut!

Vi anbefaler, at du har prøvet TRX Basic timen inden du tilmelder dig TRX Pulse Power

Niveau: Alle

Bodybold – 55 min.

Timen, hvor vi kombinerer funktionel træning med den store træningsbold. Vi fokuserer både på stabilitet, balance og styrkende øvelser. Du får det hele på et sjovt og udfordrende grundlag.

Niveau: Alle

FemininFitness – 55 min.

FemininFitness® er et funktionel og feminint koncept, med yndefulde og bløde bevægelser. 

Konceptet fusionerer ballet, Pilates og gymnastik på en unik måde for et feminint univers. 
De rolige og kontrollerede ballet sekvenser der gentages, træner din krops-holdning og balance. 
Barre træning, der effektivt træner styrke og stabilitet i hele kroppen. 
FemininFitness® er en blid barfodet og en fantastisk tilføjelse til enhver form for træning, uanset krop, alder og kondition. 
Der er plads til feminin energi, stilhed, sårbarhed og åbenhed.
Niveau: Alle

Bodytoning – 55 min.

Effektiv opstramning af mave, baller, lår og overkrop. Efter grundig, men simpel opvarmning af musklerne “tones” kroppen igennem ved brug af eks. vægte, elastikker, therabands, bodybars og exertubes. En time for begge køn og alle aldre, hvor du kan mærke musklerne arbejde, og hvor du er garanteret sved på panden.
Niveau: Alle

EFFEKT – 55 min.

Træning der gør en forskel! EFFEKT er funktionel træning til hverdagsbrug.

EFFEKT er muskeltræningsøvelser, der udføres langsomt og kontrolleret. Belastningen er udelukkende kroppens eller legemsdelenes egen vægt. Øvelserne foregår stående, siddende eller liggende. Formålet er at skabe større kropsbevidsthed, bedre holdning og en stærkere krop. Super effektiv træning.
Niveau: Alle

Hit it – 55 min.

“Hit it” er puls og styrketræning. Programmet er tilrettelagt sådan, at man får trænet hele kroppen med forskellige øvelser med kettlebells, kroppens egen vægt og andre redskaber. Træningen foregår på tid af 45 sek. pr. øvelse med 5 sek i mellem hver . Et træningspas består af 8-10 forskellige øvelser. Træner man med hele vejen kan man med fordel forbrænde op til 500 kcal. på en time. Alle øvelser kan laves uden vægtbelastning. Træningen er for alle. Vi anbefaler, at du varmer op på forhånd.

Niveau: Alle

MBL – Mave Baller Lår – 55 min.

MBL foregår på hold og er effektiv muskeltræning, der styrker og opstrammer henholdsvis mave, baller og lår. Du vil kunne forbedre din balance, koordinationsevne og få mere kropsbevidsthed. Timen forgår, således at øvelser udføres stående og liggende med redskaber såsom små og store bolde, elastikker, måtter, vægtstænger og andre rekvisitter. Der vil være individuel træning og træningsøvelser i små hold, og vi slutter timen af med afspænding og udstrækning.
Niveau: Alle

Mindfulness – 55 min.

Mindfulness betyder at være nærværende og tilstede lige nu i dette øjeblik, på en accepterende og venlig måde. Hvis du sidder stille og ikke gør noget, vil der komme tanker om præstationer, planer, fortid, fremtid mm. Du vil måske komme i kontakt med en grundlæggende rastløshed, men – hvis du bliver siddende længe nok – også en grundlæggende rummelighed eller accept. Mange mennesker er ofte et par skridt foran eller bagud, og derfor mister vi igen og igen dyrebare øjeblikke af vores liv. Timen vil bestå af enkelte øvelser, introduktion til brug af mindfulness i hverdagen, samt afspænding/kropsscanning. Timen er for dig og kræver kun behageligt tøj og lysten til, at forkæle dig selv og give hjernen en pause. Niveau: Alle

Ryg & nakke – 55 min.

En time, hvor der fokuseres på øvelser for nakke, ryg og skuldre. Der bruges elastikker og håndvægte.
Niveau: Alle

Pilates – 55 min.

Pilates er et system af stræk- og styrkeøvelser. Øvelserne styrker musklerne, gør dem udholdende og spændstige, giver en bedre kropsholdning, smidighed og balance. Der fokuseres på optimal træning af muskulaturen, der støtter rygsøjlen – ydre som indre. Pilates kan udføres både med og uden redskaber, stående, siddende eller liggende. Der er 6 grundprincipper, som skal indøves for at få det bedste udbytte af træningen.
Disse er: 1. Vejrtrækning 2. Koncentration 3. Kontrol 4. Centrering 5. Præcision 6. Langsomme glidende bevægelser.
Niveau: Alle

Stram-op – 55 min.

Styrketræning for hele kroppen med brug af håndvægte, elastikker, bolde mv. tilsat god musik.
Niveau: Alle

Step & styrke – 55 min.

Step og styrke er for alle, der har lyst til koreografi kombineret med sved på panden. Vi starter med en god opvarmning af hele kroppen, hvorefter vi går over til at bygge en lille serie op på steppen. Koreografien vil variere, men vi starter fra bunden, så alle kan være med. Vi slutter af med at træne mave og ryg. Til sidst en god udstrækning.
Niveau: Alle

Step & toning – 55 min.

Der varmes op på stepbænken i ca. 20 min. Derefter arbejdes hele kroppen igennem ved brug af forskellige redskaber f.eks. elastikker, rodondobolde, håndvægte, therabands m.v. Timen afsluttes med udstrækning. En time, hvor der både er konditions- og styrketræning.
Niveau: Alle

Yoga – 55 min.

Gennem blide øvelser og bevidst brug af åndedrættet bliver du stærkere, mere fleksibel og roligere i såvel kroppen som sindet. Der afsluttes med afspænding, så du går forfrisket og afslappet fra timen.
Niveau: Alle

Zumba®Fitness – 55 min.

Zumba fitness er en kombination af dans, fitness og kredsløbstræning. Musikken er overvejende latinamerikansk, krydret med eksotiske rytmer fra resten af verden. Energien er høj, og dansetrinene er bygget op om det enkelte musiknummer, hvilket gør timen varieret og sjov. Det kræver ingen forkundskaber at være med til Zumba. Vi starter med opvarmning og slutter af med at få pulsen ned til lidt roligere takter.
Med Zumba vil du opleve, at du danser dig i form.
Alle Søhusets Zumbatrænere er certificerede medlemmer af Zumba Instructor Network TM.
Niveau: Alle

Zumba®Gold – 55 min.

Zumba® Gold er målrettet den aktive, ældre deltager og de, der netop er startet deres rejse med en fit og sund livsstil. Udgangspunktet er Zumba®-formlen, men hvor bevægelserne og tempoet er ændret og tilpasset deltagernes behov. Alt andet forbliver uændret – den glade latin-musik såsom salsa, merengue, cumbia og reggaeton. De opløftende trin, der er nemme at følge. Og den stimulerende, festagtige stemning. Aktive, ældre voksne ønsker sig kammeratskab, spænding og fitness som en del af deres tilværelse. Til det er Zumba® Gold perfekt. Det er en danse/fitness-klasse, som virker imødekommende og mest af alt sjov.

Seniortræning – 55 min.

Som kroppen ældes, er det vigtigt at motionere. Styrketræning og konditionstræning er med til at holde kroppen sund og sindet ungt. På dette seniorhold er træningen tilrettelagt, så alle kan følge med, uanset om du er nybegynder i et fitnesscenter, eller om du har gået til fitness i mange år.
Niveau: Alle

Cirkeltræning – 55 min.

Cirkeltræning er en effektiv og udfordrende form for konditionstræning, som opbygges af øvelser, der tager udgangspunkt i styrke, udholdenhed (både aerob og anerob), smidighed og koordination – både som rene færdigheder eller som en kombination af disse kompetencer.

Alsidigheden har gjort cirkeltræning populær hos alle typer sportsudøvere – lige fra begyndere til elite.

Cirkeltræning kan være et tiltrængt afbræk fra hverdagens mere monotome træningspas. Det kan være nok til at genskabe glæden og motivationen i træningen, når man kører lidt sur i de trivielle rutiner i hverdagen. Måske er det netop dét, der skal til for at nå det næste hak op til eliteniveau eller det sidste trin op på medaljeskamlen.
Niveau: Alle

Tabata Bodyweight Training – 50 min.

Tabata træning går ud på, at du yder dit maksimale i 20 sekunder, og derefter holder du pause i 10 sekunder. Øvelsen gentages 8 gange, og det giver dig en høj intens træning på i alt 4 minutter i hvert enkelt øvelse. Grunden til, at der ”kun” er 10 sekunders pause imellem øvelserne, er, at puls og iltoptagelse kun må falde lidt, og at du derved i det følgende interval bliver presset yderligere.

Et træningspas vil typisk bestå af 8-12 forskellige øvelser, hvor der både trænes mave, ryg, ben og overkrop i et højt tempo. Man opnår en langt bedre kondition og styrke, end hvis man arbejder med en konstant moderat intensitet på 70% af max.
Niveau: Alle